نوشته شده توسط : زهرا حاجیان

 

عایق الاستومری پشم سنگ یک نوع عایق حرارتی است که از الیاف معدنی به نام پشم سنگ ساخته می‌شود. پشم سنگ معمولاً از سنگ‌های بازالتی یا دیگر مواد معدنی مانند دیاباز به دست می‌آید. این الیاف سپس با فرآیندهای حرارتی و شیمیایی تولید می‌شوند.

 

خصوصیات عایقی و حرارتی بالای پشم سنگ آن را به یک ماده مناسب برای عایق‌بندی حرارتی در ساختمان‌ها تبدیل کرده است. عایق پشم سنگ می‌تواند در دیوارها، سقف، کف، و دیگر ساختارهای ساختمانی به عنوان یک لایه عایق استفاده شود. این نوع عایق می‌تواند در حفظ حرارت در داخل ساختمان و کاهش انتقال حرارت از و به ساختمان کمک کند، که این امر به بهبود کارایی انرژی ساختمان کمک می‌کند. علاوه بر خصوصیات عایق حرارتی، پشم سنگ همچنین مقاوم در برابر آتش، ضدآب، و مقاوم در برابر فشار است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که عایق پشم سنگ در بسیاری از موارد مورد استفاده قرار گیرد.

انواع عایق الاستومری پشم سنگ

پشم سنگ یک جنس عایق حرارتی است که از ذوب کردن سنگ‌های بازالتی یا دیگر مواد معدنی مشابه تولید می‌شود. این فرآیند ذوب سنگ‌ها به دمای بالا باعث ایجاد الیاف نازک و بلند می‌شود که به عنوان پشم سنگ شناخته می‌شود. این الیاف سپس با فرآیندهای تولید مختلف به شکل‌دهی و تولید محصول نهایی یعنی پشم سنگ می‌پردازند. انواع عمده‌ای از پشم سنگ عبارتند از:

·        پشم سنگ بافته (باتس): الیاف پشم سنگ بافته‌شده و به یکدیگر بافته شده‌اند تا یک ساختار یکپارچه و فشرده را تشکیل دهند. این نوع پشم سنگ برای کاربردهای عایق‌بندی و صوت‌بندی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

·        پشم سنگ خرده (بت): در این نوع، الیاف پشم سنگ تا یکدیگر فشرده نشده‌اند و به صورت خرده و بدون یکپارچگی تولید می‌شوند. این نوع پشم سنگ بیشتر برای عایق‌بندی در فضاهایی که نیاز به انعطاف پذیری بیشتر دارند، مثل درزها یا فضاهای دیواری با ساختار‌های پیچیده استفاده می‌شود.

·        پشم سنگ لوله‌ای: الیاف پشم سنگ به صورت لوله بافته شده و این لوله‌ها به عنوان عایق در لوله‌ها یا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی استفاده می‌شوند.

·        پشم سنگ سخت (HPS): این نوع پشم سنگ حاوی رزین‌های افزوده است که آن را مقاوم‌تر و سفت‌تر می‌کنند. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند که پشم سنگ سخت مناسب برای کاربردهایی با فشارهای مکانیکی بالا باشد.

لطفاً توجه داشته باشید که نوع و استفاده از پشم سنگ به نیازها و شرایط خاص هر پروژه بستگی دارد، و برای انتخاب مناسب‌ترین نوع، مشاوره با متخصصان ساختمانی یا تولیدکنندگان محصولات پشم سنگ مفید است.

 

منبع: عایق الاستومری چیست؟



:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 | نظرات ()
نوشته شده توسط : زهرا حاجیان

 

عایق الاستومری فویلدار یک نوع عایقی است که در بسیاری از صنعت ها به عنوان یک حلقه عایق موثر در سیستم های الکتریکی و الکترونیکی استفاده می شود. این نوع عایق ها مزایای فویل الاستومری یعنی یک لایه ضخیم از الاستومر پلاستیکی با پوش فویل فلزی بر روی سطح می باشد که به خوبی از عوامل خارجی محافظت می کند. عایق فویلدار عبارت است از اتصال لایه های فویل فلزی با سطح لاستیکی الاستومری که جداگانه روی سطح قرار گرفته اند و سپس به یکدیگر وصل می شوند. لایه های فویل فلزی از جنس آلومنیوم یا مس یا ترکیبی از این دو تشکیل شده اند و در عملیات تولید به صورت صفحه های تقویت شده فویل تهیه می شوند.
 
این لایه ها بسیار نازک می باشند و از جنس تمام فلزی یا ترکیب فویل یا ضبط فلزی مانند پلی استر و آلومینیوم ساخته می شوند. این لایه ها باعث ایجاد یک عارضه ای بین سطوح مختلف می شوند و در نتیجه ایجاد عایق حرارتی، الکتریکی و الکترومغناطیسی موثری را فراهم می کند.
ویژگی های عایق الاستومری فویل دار
عایق های فویلدار از چندین لایه فوم الاستومریک، پلی اتلین و آلومنیوم تشکیل شده است. لایه های نام برده باعث شده تا این عایق از کیفیت بالاتری برخوردار باشد و عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. برخی از ویژگی های عایق الاستومری را می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1.مقاومت در برابر حرارت
یکی از ویژگی های برجسته عایق فویلدار مقاومت در برابر حرارت است. لایه های فویل فلزی که مستقیم با هوا در تماس است باعث شده که این عایق قادر به جلوگیری از انتقال گرما از منبع حرارتی به سطح عایق شود. این ویژگی مشابه آن است که این عایق در برابر حفظ دمای استاندارد در برابر دماهای بالا و پایین بسیار مناسب می باشد، همچنین ماده الاستومری مقاومت بسیار بالایی دارد که باعث می شود عایق های فویلدار بتواند در محیط هایی با تغییرات دمایی مختلف و پرخطر استفاده شود.
2.مقاومت در برابر الکتریسیته
عایق های فویلدار دارای خواص الکتریکی است.فویل های فلزی موجود در این عایق ها مانع از عبور جریان الکتریکی می شود به همین دلیل عایق الاستومری به عنوان یک عایق الکتریکی عالی محسوب می شود. این ویژگی این عایق مناسب برای محافظت از سیستم های الکتریکی می باشد.
3.مقاومت مکانیکی بالا
این محصول مقاومت مکانیکی بالایی دارد. به عنوان مثال این عایق قادر است نیروهای فشار بالا را تحمل کند که از اهمیت زیادی در برخی از صنایع مانند صنعت هوا فضا، خودروسازی و ساخت و ساز است. فویل فلزی و لایه الاستومری در قالب یکپارچه در عایق های فویلدار حضور دارند و باعث می شود عایق تحت فشار و تنش قابل توجهی قرار بگیرد بدون اینکه شکست پذیر باشد.
ضخامت فویل ها بین 130 تا 240 میکرون است همچنین نظافت و حفاظت از عایق های الاستومری فویلی بسیار آسان است. قیمت این محصول با توجه به مزایا و کاربردهایی که دارد متغیر است.
 


:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 بهمن 1402 | نظرات ()